Gå til primært indhold

Sådan blev vores nye website til, part 2

I første del om vores nye website, beskrev vi nogle af de tanker og overvejelser, vi har gjort os om det teknologiske fundament, der ligger til grunds for vores nye website. Hvis du ikke allerede har læst det, så synes jeg du skal hoppe over og gøre det, inden du går videre.

Hvad kan det nye website?

De overvejelser, vi har gjort os om teknologier, har ført til mange sjove og udfordrende stunder undervejs, og vi er helt bestemt blevet klogere, men i sidste ende er det “bare” teknologi, og måske kun interessant for en lille, udvalgt skare. Det rigtig interessante er, hvad vi kan gøre med den teknologi, og dermed kommer vi frem til den del, der helt klart er sværest for os: indhold. Ikke bare at skrive indhold (selvom det også er svært), men også at finde ud af hvilket indhold vores hjemmeside skal indeholde, hvordan indholdet skal struktureres og ikke mindst: hvad er formålet med indholdet (og dermed vores hjemmeside)?

Always be selling

For at starte bagvendt: formålet med vores hjemmeside er, som det bør være for de fleste virksomheder, at øge vores forretning, dvs. at sælge flere af de varer, vi har på hylderne. Lige præcis salg er en lidt sjov disciplin i Shift, idet vi ikke rigtig beskæftiger os med det traditionelle salg, da vores vare sjældent bliver købt af slutbrugeren, men oftest af entreprenøren, hvis man skal sige det på en letforståelig måde. Historisk set er mit bud at 98% af salget i Shift er baseret på netværk: nogen har hørt at vi er dygtige til at lave frontend-udvikling, og det har de brug for. Misforstå mig ikke, det er vi naturligvis super stolte af, for det er det bedste kvalitetsstempel, man kan få: at tidligere og eksisterende kunder synes vi leverer varen, og at de gerne vil anbefale os.

Screenshot fra Alec Baldwins legendariske scene i filmen Glengarry Glen Ross, hvor han spiller en usympatisk sælger.
Alec Baldwin i "Glengarry Glen Ross", hvor han spiller en arrogant og usympatisk salgschef. Han er et prima eksempel på hvordan Shift ikke sælger. Eller vil sælge.

Men! Ja, selvfølgelig er der et “men” tilknyttet her, og det er et “men” der har været en bremseklods for vores virksomhed: salg via netværk har en tendens til at være begrænset ligefrem proportionelt med størrelsen på ens netværk. Det vil sige at Shifts organiske vækst har ramt en grænse, som vi har haft svært ved at komme over — bevares, der har været tider, hvor vi har haft muligheden for at udvide butikken, blot for ikke at kunne finde den rigtige person, hvilket selvfølgelig er mega-ærgerligt, men der har vi altså valgt at være tro mod vores faglige og menneskelige værdier frem for at jagte pengene. Samtidig skal det også siges, at vi aldrig nogensinde har haft ambitioner om at blive verdens største bureau; faktisk har vi altid haft en tanke om at 15 mennesker nok er vores max-grænse, for at det stadig er sjovt og interessant at gå på arbejde, samtidig med at vi kan opretholde den faglige integritet og ikke gå på kompromis med kvaliteten.

Websitet som salgskanal?

Sælger vi overhovedet noget via vores hjemmeside? Mit umiddelbare bud er nej, overhovedet ikke. Indtil nu ihvertfald, men bare fordi det altid har været sådan, behøver det ikke blive ved med at forholde sig sådan, og derfor kommer der fremover til at være mere indhold på siden, bl.a. med mere detaljerede beskrivelser af vores ydelser, så ord som tilgængelighed, performance og skalérbarhed giver mening for andre end os selv. Derfor har vi også gjort det, som vores egne kunder gør: købt os til ekspertise ude i byen, så det er en professionel copywriter, der har hjulpet os med at oversætte tung og til tider kedelig snak til letforståeligt dansk.

Endnu et spørgsmål, der melder sig på banen, er: Hvem skal vi egentlig sælge til? Eftersom Shift hovedsageligt fungerer som enten del- eller underleverandør giver det mening at sitet henvender sig til IT-afdelinger i større virksomheder eller større leverandører af enten udvikling eller UX og design. Dem håber vi at ramme med vores produkt-beskrivelser, hvor det gerne skulle fremstå hvad vi leverer, hvordan vi leverer det og ikke mindst hvorfor vi leverer det.

Der er dog endnu en målgruppe, som er rigtig vigtig for os: potentielle medarbejdere, der gerne skulle opfatte Shift som et interessant sted at være og udvikle sig. Udover at imponere dem med et website af høj kvalitet, så kommer vi også til at skrive nogle artikler/blogindlæg, som de forhåbentlig har en mening om. Det kan både være artikler, der går i dybden med noget ny, spændende teknologi og indeholder kode-eksempler, men det kan også være noget, der minder om kronikker: holdninger om teknologi og den branche, vi befinder os i. Her er det måske på sin plads med en disclaimer: til den slags indlæg og artikler har vi ikke tænkt os at gøre brug af en professionel copywriter, men snarere lade vores tanker og ord flyde, og fokusere på at udgive noget indhold.

To be continued…

Som skrevet tidligere er et website aldrig færdigt, og det gælder også vores eget. Indtil videre betyder det ihvertfald at der løbende vil komme mere indhold på vores website, men det vil helt sikkert også betyde løbende justeringer af kodebasen og designet. Om dette website når at eksistere i seks år ligesom sin forgænger er uvist, men det kommer under alle omstændigheder til at udvikle sig undervejs, så vi håber du vil følge med på sidelinjen — eller måske indefra?