Gå til primært indhold

Shifts link-anbefalinger, vol.7

I sidste uge skrev vi et længere indlæg her på hjemmesiden, der handler om den meget aktuelle "kamp", der pt. er i gang med medier rundt omkring i verden på den ene side og tech-giganterne på den anden. I denne uges link-anbefalinger samler vi lidt op på den sag.

Inden vi begynder at dele andres artikler, så lad os starte med vores egen, som er et godt sted at starte.

Danske medier ender i lommen på Facebook og Google

Dorte Tranberg argumenterer på Altinget.dk for at Danske Medier burde samarbejde og skrue op for kvaliteten på indholdet. Samtidig er der også en lille røffel til danske politikere, hvis forbrug af Facebook er alt for stort.

Lokale medier som et våben mod Facebook

Jysk Fynske Medier investerer 30 mio. kroner i nye, digitale medier i byer og lokalsamfund, der mangler journalistisk dækning i dag. Og administrerende direktør, Jesper Rosener, mener bl.a. at satsningen er med til at bevare demokratiet:

Jeg vil ikke overlade demokratiet til Facebook og de andre sociale medier. Til forskel fra dem og deres kapitalinteresser, så har vi kun ét formål, og det er at sikre demokrati og sammenhængskraft.

Jesper RosenerAdm. direktør, Jysk Fynske Medier