Gå til primært indhold

Performance er svært at forklare i detaljen uden at blive meget teknisk… Men det behøver vi måske heller ikke. Egentlig drejer det sig bare om at få siden til at være brugbar så hurtigt som muligt. Dét er nemlig, hvad brugerne forholder sig til. Siden skal loade hurtigt, så de ikke skal vente på indholdet og med det samme kan få opfyldt målet med deres besøg. Og dét er grunden til, at performance er et forretningskritisk område, som man bliver nødt til at tage alvorligt.

Og når vi siger forretningskritisk, mener vi, at det kan betale sig økonomisk at arbejde strategisk med performance. Nogle af de mest kendte eksempler på virksomheder, der gør det med stor succes er Amazon og Walmart. De er store spillere med mange besøgende på deres sites (Amazon har ca. 2 milliarder på en måned), så når de justerer og optimerer selv små detaljer, kan det ses på bundlinjen. Sort på hvidt.

Waterfall chart, der viser hvordan ressourcer loades.
Waterfall chart, der viser hvordan ressourcer loades.

Walmart oplevede et fald i conversion og kiggede bl.a. på loadtime for deres site. For hvert sekund de forbedrede den med, steg conversion-raten med 2%. Og tilsvarende har Amazon sagt, at hvis deres site loadede bare 1 sekund langsommere, ville det betyde et fald i indtjening på 1,6 milliarder dollars om året.

Hvordan et site performer har altså direkte effekt på brugernes adfærd. 47% forventer, at et site loader på 2 sekunder eller hurtigere. 40% vil forlade sitet, hvis det tager mere end 3 sekunder. Og 79% af brugere, der har været utilfredse med performance på et website, køber sandsynligvis ikke på siden igen.

I forhold til hastighed taler vi om ’actual performance’ modsat ’perceived performance’. Du kan fx godt have et stort og tungt site, der opleves hurtigt, fordi det er opbygget på den rigtige måde. Så det helt basalt loader hurtigt, i den rigtige rækkefølge og kun dét, der er nødvendigt.

Shift hjalp os med at bygge moodagent.com og havde fra starten fokus på at bygge et lynhurtigt, SEO-venligt og skalerbart site, hvor vi med tiden kan udskifte dele af arkitekturen efter behov, hvilket resulterede i brugen af et headless CMS og en Static Site Generator. Vi kan kun anbefale Shift.

Casper FalbeHead of Editorial Content @ Moodagent

Vil du gerne have vurderet performance på dit site? Eller har du brug for hjælp til at forbedre det? Så tag fat i os.