Gå til primært indhold

Shift lukker

Efter otte fantastiske år har vi valgt at lukke Shift. Det har på ingen måde været nogen nem beslutning, men til gengæld ved vi at det er den rigtige.

Et anderledes bureau

Det var aldrig ambitionen at Shift skulle blive et stort firma og ej heller at vi skulle rulle os i penge. Ambitionen var altid at gøre noget, som mange i branchen enten ikke formåede eller ikke ønskede, nemlig at sætte kvaliteten først og ikke gå på kompromis med leverancen. For os har “godt nok” aldrig været godt nok, og det er vi stolte af.

Derudover var det vigtigt for os at skabe gode relationer med de andre bureauer i branchen — vi var af den opfattelse at der var plads til os alle, og at det var sjovere at være gode venner end konkurrenter.

Muligheder

Vi har haft mange muligheder for at gøre Shift større gennem årene, enten gennem fusion eller blive opkøbt af nogle af de største bureauer i Skandinavien, og en enkelt eller to gange var det meget tæt på at blive til realitet, men i sidste ende takkede vi altså nej. Vi indså nemlig at vores naive og meget stædige tilgang med at have brugerne som førsteprioritet og altid levere 100% passer rigtig dårligt ind i store forretninger, og vi havde derfor svært ved at se os selv passe ind i den model. Den passer rigtig fint til andre, bare ikke til os.

Hvorfor lukke?

Hvorfor så lukke? Det er nok præcis pga. ovenstående naive tilgang og stædighed. Projekter og kunder, der ønsker den proces, hænger ikke på træerne, og selvom Shift har været en god og sund forretning, så har det til tider været en meget hård salgsproces, især fordi salg i bund og grund ikke rigtig interesserer os. Når vi kigger indad, så kan man sige, at vi har forsøgt at ændre markedet i stedet for at tilpasse os markedet, og det er en hård og opslidende proces, som vi kort sagt ikke orker mere. Forretningsmæssigt set har det nok været en fejl at gå den vej, men for os har det været den eneste vej.

Bedrifter

Noget som vi er utrolig stolte af er, at vi har været med til at gøre både branche og kunder bevidste om webtilgængelighed, også længe før det var et buzzword. I Shift har tilgængelighed aldrig handlet om compliance, men om at skabe bedre oplevelser for alle brugerne, og det er vi overbeviste om har gjort os til førende eksperter indenfor området, og et af meget få bureauer, der rent faktisk kunne levere tilgængelige løsninger.

Vi er også rigtig, rigtig stolte af mange af de løsninger vi har leveret gennem årene, og derfor vil vi også gerne sige tak til alle de kunder, der har valgt at stole på os. Når vi sidder og kigger på vores kundeliste, så er det umuligt ikke at blive ekstra stolt, for som et meget lille bureau med begrænset ydeevne og produktpalette, så er det imponerende navne, der har lagt vejen forbi vores lille butik — ingen nævnt, ingen glemt, men et stort tak til dem alle for tilliden.

Det blev til en enkelt award, nemlig Jakob Nielsen Prisen, som vi vandt i 2016. Den er vi naturligvis meget stolte af og glade for, da den gives til et bureau eller projekt, der har slutbrugeren i fokus. En anden årsag til at vi er glade for den award, er at det er en af de sjældne awards, man ikke selv kan stille op til, men hvor man skal nomineres af andre.

Et bedre internet

I de første 2-3 år havde vi en idé om hvad vi gerne ville lave og hvordan, men vi havde aldrig rigtig taget stilling til hvorfor. Og uden at der skal gå alt for meget purpose og Simon Sinek i den, så indså vi alligevel på et tidspunkt at Shifts eksistensberettigelse var at vi ville skabe et bedre internet. Det føler vi også vi har gjort, et projekt ad gangen har vi gjort internettet til et lidt bedre sted at være gennem vores fokus på bedre brugeroplevelser skabt via tilgængelighed, performance og skalérbarhed.

Og det er der vi stopper: med viden om at vi efterlader internettet lidt bedre end da vi startede.